اینستاگرام یا وب‌سایت؟ کسب‌وکار اینترنتی خود را از کجا شروع کنیم؟





احتمالاً اگر در مرحله‌ی آغاز راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی باشید، این سوال برای شما هم ایجاد شده است اینستاگرام یا وب‌سایت؟ کدام یک را برای شروع کسب‌وکار اینترنتی انتخاب کنیم؟

اینستاگرام پلتفرمی است که می‌توانید به رایگان در آن صفحه داشته باشید، روزانه افراد زیادی هستند که در آن وقت‌ می‌گذرانند که می‌توان از این تجمع و حضور استفاده کرد. از طرفی وب‌سایت نشان‌دهنده اعتبار کسب‌وکار ماست و می‌توان از موتورهای جستجویی مثل گوگل بازدید هدفمند گرفت.

به طور کلی مقایسه یک شبکه‌ی اجتماعی با یک وب‌سایت مقایسه‌ی صحیحی نیست و هر کدام اهداف مشخصی دارند. اما در زمینه‌ی توسعه کسب‌وکار برای اینکه تصمیم گیری کمی ساده‌تر شود در چند بخش به مقایسه‌ی این دو ابزار می‌پردازیم تا به نتیجه نهایی برسیم.

اینستاگرام یا وب‌سایت؟!

مقایسه ‌سایت و اینستاگرام از نظر هزینه

اینستاگرام ابزاری است که به طور رایگان به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید یک پیج برای کسب‌وکار خود داشته باشید. در حالی که راه‌اندازی وب‌سایت هزینه‌های مربوط به خود را دارد. پس از نظر هزینه کار در یک شبکه‌ی اجتماعی ارزان‌تر خواهد بود.

البته ناگفته نماند که اکثر افراد تصور می‌کنند راه‌اندازی یک وب‌سایت نیاز به هزینه‌های زیادی دارد و از پس آن بر نمی‌آیند. در حالی تنها با تهیه یک هاست ساده و دامنه‌ی ملی (زیر پنجاه هزار تومان) و یادگیری وردپرس می‌توانید صفر تا صد وب‌سایت خود را بدون هرگونه هزینه‌ جانبی دیگر راه‌اندازی کنید.
 

مقایسه وب‌سایت و اینستاگرام از نظر بازاریابی

هر دو ابزار برای دریافت بازدیدکننده نیاز به بازاریابی دارند. اگر شما یک صفحه در اینستاگرام ایجاد کنید یا یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و آن را رها کنید، قطعاً هیچ بازخوردی نخواهید داشت.

صفحه اینستاگرام شما نیاز به تولید محتوای مکرر، تبلیغات و حضور مداوم شما دارد. همچنین شما باید در وب‌سایت تولید محتوای مداوم و اقدامات بهینه‌سازی داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغ در سایر وب‌سایت‌ها، بازدیدکننده دریافت کنید.

لازم به ذکر است که دریافت بازدید از وب‌سایت ملزم به تداوم فعالیت در مدت زمان بیشتری است. در حالی در اینستاگرام می‌توان سریع‌تر به مشتری رسید.
 

بررسی تفاوت‌ها در حوزه امنیت

ر حوزه امنیت قطعاً یک وب‌سایت پیروز میدان خواهد بود! گرچه هر دو ابزار ملزم به رعایت اصول امنیتی هستند و هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند موجب نفوذ مهاجم شود.اما در اینستاگرام یا هر شبکه‌ی اجتماعی دیگر شما به پایگاه اطلاعات دسترسی ندارید، پس اگر شخصی وارد صفحه شما شود و موفق به دریافت و تغییر پسورد شما گردد، اگر راهی برای بازیابی پسورد نداشته باشید قطعاً پیج خود را از دست داده‌اید!

اما در وب‌سایت پایگاه داده در اختیار شماست. با ایجاد هر مشکلی می‌توانید از اطلاعات آخرین بک‌آپ استفاده کنید، از پایگاه داده کمک بگیرید تا اختیار کامل وب‌سایت در دستان شما باشد.
 

از نظر تداوم و پایداری چه؟

اگر به باز‌ه‌ی زمانی ۱۰ سال گذشته نگاه کنیم، همواره شبکه‌های اجتماعی مختلفی آمده و رفته‌اند! در سالهای قبل یاهومسنجر یکه‌تاز میدان بود. بعد از آن شبکه‌ها و ابزارهای مختلفی آمدند و هر کدام در بازه‌ی زمانی مشخصی محبوب شدند. از فیسبوک، گوگل‌پلاس گرفته تا اکنون که به اینستاگرام رسیده‌ایم.

هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی چند سالی محبوبیت فروانی داشته‌اند و کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند اما بعد از آن به دلیل کوچ کاربران به شبکه‌ی دیگر، تحریم، فیلترینگ یا حتی به پایان رسیدن کار آن شرکت، از یادها رفته‌اند. موضوع تداوم و پایدار بودن پایگاه کسب‌وکار بسیار مهم است.

اینکه شما چند سال در صفحه‌ای وقت ارزشمند خود را صرف کنید، هزینه کنید، چندین هزار مخاطب جذب کنید ولی یکباره به علت یکی از اتفاقات گفته شده دیگر امکان تداوم کسب‌وکار شما در آن ابزار نباشد! آنوقت تنها چیزی که از دست رفته تلاش و زمان شما بوده است!

از مهمترین ویژگی‌های وب‌سایت که شاید کمتر به آن توجه می‌شود، دسترسی داشتن به اطلاعات آن است. تمامی اطلاعات وب‌سایت شما از محتوایی که تولید کرده‌اید، محصولات، نظرات، مشخصات کاربران و همه‌ و همه در اختیار خود شماست. هر گاه بخواهید می‌توانید این اطلاعات را در سرور دیگر نگهداری کنید یا اصلا به کامپیوتر خود منتقل کنید!
 

در اعتبار بخشی به کسب‌وکار، اینستاگرام یا وب‌سایت؟

به طور مشخص می‌توان گفت که حضور یک کسب‌وکار در اینترنت می‌تواند به افزایش اعتبارش کمک کند. شرکت‌های معتبر و معروف همگی دارای یک یا چند وب‌سایت هستند اما ممکن است در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام حضور موثر نداشته باشند.

در وب‌سایت به کمک نمادهایی مانند نماد اعتماد الکترونیک، نشان ملی ثبت و… می‌توان امنیت در پرداخت‌ها و اعتبار کار را بیشتر به دید کاربر نمایان کرد که این موضوع بسیار به مبحث اعتمادسازی کمک می‌کند.
 

بررسی تفاوت وب سایت با اینستاگرام از نظر امکانات

قطعا بررسی امکانات یک شبکه‌ی اجتماعی با یک وب سایت اقدام صحیحی نیست. در یک شبکه‌ی اجتماعی شما حتی برای درج یک لینک، پخش یک ویدیو طولانی و… هم با محدودیت‌هایی روبه رو هستید. حال آنکه در وب‌سایت محدودیت زیادی ندارید. همچنین میتوانید به کمک یک وب‌سایت بسیاری از فرآیند خرید را اتوماتیک کنید.

کاربران در سایتتان ثبت‌نام کنند، مشخصات آنها احراز شود، محصولات را مشاهده کنند، پرداخت را انجام دهند و همه‌ی این کارها بدون نیاز به حضور شما امکان پذیر است.

درج بی‌نهایت محصول در طبقه‌بندی و دسته‌بندی‌های مشخص، همراه با ویدیو، تصویر، صوت، قیمت و قابلیت خرید آنی باعث می‌شود مزه‌ی واقعی یک کسب‌وکار آنلاین را بچشید.
 

نتیجه مقایسه ‌سایت و اینستاگرام

با مطالعه‌ی موارد بالا می‌توان به این نتیجه رسید که این اینستاگرام یا هر شبکه‌ی اجتماعی دیگر امکاناتی رایگان در اختیار شما می‌گذارد که کار کردن با آن نسبتاً ساده است. اما احتمال از دست رفتن کسب‌وکار شما بنا به دلایلی که گفته شد وجود دارد.

وب‌سایت به کسب‌وکار شما اعتبار بالایی می‌بخشد، کارها را خودکار می‌کند و یک پایگاه مستحکم برای کار شماست. اما نیاز به فعالیت مداوم دارد.

خب بلاخره کدام یک؟!

با توجه به تمام توضیحات می‌توان به نتیجه رسید که یک کسب وکار موفق باید در هر دو ابزار فعالیت داشته باشد. پایگاه اصلی کسب‌وکار شما باید وب‌سایت باشد اما از حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی برای معرفی محصول و هدایت آنها به وب‌سایت خود کمک بگیرید.

پس به جای اینکه مدام بپرسیم اینستاگرام یا وب‌سایت؟! عاقلانه است حالا که روش‌های بازاریابی مختلفی در دسترس است از همه‌ی آنها برای معرفی کسب‌وکار خود استفاده کنیم. با توجه به روشی که گفته شد اگر شبکه‌ی اجتماعی مورد نظر از دسترس خارج شد، کسب‌وکار شما همچنان باقی خواهد ماند.

 

 



تاریخ نگارش:1401/11/16


نویسنده:مدیریت سایت تی تی شاپ97


مقالات دیگر سایت

بازگشت به بالا